Η νηστεία των Αγίων Αποστόλων

Uncategorized

Νικόλαος Γεωργαντώνης

θεολόγος – ιεροψάλτης


Ό

πως
είναι γνωστό η νηστεία δεν είναι αυτοσκοπός στην πνευματική μας ζωή, αλλά εργαλείο
που μας βοηθά να καθαριστούμε από τα πάθη μας, μεταμορφώνοντάς τα για να
φτάσουμε στην Βασιλεία του Θεού.

Μέσα
στις νηστείες που έχει θεσπίσει η Εκκλησία υπάρχει και η νηστεία των Αγίων
Αποστόλων, που είναι δυστυχώς άγνωστη σήμερα σε πολλούς Χριστιανούς. Στις 29
Ιουνίου η Εκκλησία εορτάζει την εορτή των πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και
Παύλου. Έτσι, προς ανάμνηση του μαρτυρικού θανάτου των δύο Αποστόλων, έθεσε να
υπάρχει νηστεία που λέγεται «Τεσσαρακοστή», αν και με το Νέο Ημερολόγιο δεν
υπερβαίνει ποτέ τις 30 ημέρες. Ο όρος «Τεσσαρακοστή» έχει περισσότερο την έννοια
της νηστείας λόγω του ότι χρησιμοποιείται κατά τη περίοδο των Χριστουγέννων και
του Πάσχα.

Η
νηστεία ξεκινά την Δευτέρα μετά την Κυριακή των Αγ. Πάντων και λήγει στις 29
Ιουνίου. Είναι κινητή εορτή που η διάρκεια της εξαρτάται από πότε είναι το
Πάσχα. Η νηστεία αυτή, κατά τον Μ. Αθανάσιο (4ον αιώνα) ξεκινούσε μετά την
Πεντηκοστή λόγω του ότι οι Απόστολοι τότε ξεκίνησαν το έργο τους. Κατά τις
Αποστολικές Διαταγές, ξεκινούσε μετά την Κυριακή των Αγ. Πάντων όπως το
εορτάζουμε και εμείς. Σε αυτή τη νηστεία, τρώμε ψάρι, καταλύουμε κρασί και
λάδι. Στις 29 Ιουνίου που τελειώνει η νηστεία, υπάρχει για τους κοσμικούς
κατάλυση εις πάντα και για τους μοναχούς κατάλυση ιχθύος.

Υπήρξαν
προσπάθειες να γίνει μικρότερη η νηστεία ή και να καταλυθούν και άλλες τροφές
όπως την περίπτωση του Οικ. Πατριάρχη Κωνσταντουπόλεως Ιερεμία Γ’ (1719 μ.Χ.)
που προσπάθησε να περιορίσει τις μέρες νηστείας σε 12, επειδή στο Φανάρι είχε
καταργηθεί η νηστεία αυτή. Απέτυχε όμως αυτή η προσπάθεια, επειδή εξεργέθηκαν
οι ψαράδες και μπακάληδες γιατί ζημιώνονταν αυτή τη περίοδο. Προσπάθησε πάλι
κατά τη δεύτερη του πατριαρχεία ο Ιωακείμ ο Γ’ (1901-1912), κατά την νηστεία
των Αγ. Αποστόλων, να γίνεται κατάλυση αυγών, γάλακτος και τυριού. Απέτυχε όμως
αυτή η προσπάθεια λόγω της σθεναρής αντίστασης από τους μοναχούς του Αγ. Όρους.

Ο
θεσμός της νηστείας  είναι κάτι βασικό
που πρέπει όλοι μας να γνωρίζουμε. Οι νηστείες της Εκκλησίας δεν θα πρέπει να
τροποποιούνται για να βολεύουν τις θελήσεις μας, αλλά να εγκρατευόμαστε εμείς
κατά τις νηστείες αυτές όπως τις έχει θεσπίσει η Αγία Εκκλησία μας. Βεβαίως
υπάρχει και η «οικονομία» που γίνεται εκτάκτως και κατόπιν υποδείξεως ιερέως-πνευματικού
για την καλύτερη θεραπεία του εκάστου άρρωστου πιστού. Επειδή όλοι μας, κατά
έναν βαθμό, είμαστε άρρωστοι πνευματικά και σωματικά, η Εκκλησία έρχεται ως
«θεραπαινίς» να βοηθήσει τον καθέναν κατά τον βαθμό της ασθενείας του. Πρέπει
όμως όλοι μας να ακολουθούμε την γενική γραμμή της Εκκλησίας και να μην κοιτάμε
την εξαίρεση, την οικονομία, ως μια εύκολη λύση, αλλά κατόπιν ευλογίας του
πνευματικού μας να αγωνιζόμαστε για το καλύτερο της ψυχής μας.

Εύχομαι
όλοι μας να μην παραμελήσουμε και αυτή την σημαντική νηστεία της Εκκλησίας μας
και να την χρησιμοποιήσουμε καταλλήλως προς την θεραπεία της ψυχής μας. Καλό στάδιο!!!

 

Θέματα Ορθοδόξου Πίστεως
(www.themata-orthodoxias.blogspot.gr)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *